Jarní úklid jinak. Okna umytá zatím nemám, dělám pořádek v papírech a financích

Okna máme stále na očích a dobře vidíme, kdy už potřebují umýt. Do letošního jarního úklidu ovšem můžeme navíc zahrnout věci, které na první pohled vidět nejsou. Je to opruz, ale jejich úklid nám přinese klid na duši.

Foto: Adobe Stock

Stala jsem se členkou klubu pro podnikatelky a přináší mi to překvapivě zlepšení nejen v byznysu, ale i v osobním životě. Jedna vzdělávací část se zaměřuje na pořádek ve financích, a když jsem jí procházela a plnila úkoly, přirozeně jsem se pustila i do osobního rozpočtu.

Uklizené finance

Vyrobila jsem excelovské tabulky s přehledem financí naší domácnosti. Připravila jsem tabulku cashflow, kam zapisuju peníze, které přitekly nebo odtekly na účty nebo byly vyplacené v hotovosti, tabulku plánovaných příjmů s delší splatností, které dorazí v budoucnu, a výdajů, které bude potřeba zaplatit v blízké době, třeba opravy v domácnosti. Doplnila jsem rezervy na spořeních.

Začala jsem všechny údaje společně s partnerem poctivě plnit a na konci měsíce dělat souhrn. Nastavili jsme si cíl, kolik plánujeme utratit za kterou oblast výdajů a kolik chceme spořit každý měsíc. V průběhu měsíce vidíme, jak se našemu cíli blížíme, nebo zda je třeba někde ubrat. A na konci měsíce je jasné, jestli jsme cíl splnili nebo přešvihli.

Tenhle podrobný přehled financí mi přinesl klid na duši v každodenním životě a dobrý pocit, že máme peníze pod kontrolou. A rozhodování, do čeho investovat nebo jestli v pohodě uplatíme dovolenou, jsou mnohem snazší.

Když výdaje poctivě zapisujeme, všímám si, že také automaticky mnohem více promýšlím, co si koupím. Vytahovat platební kartu bez rozmyslu možná přináší pocit bezstarostné radosti ve chvíli, kdy něco kupujeme, ale riskujeme starosti v budoucnu, když nám dojde, že ten emotivní nákup byla chyba.

Zapisování pomáhá i tomu, abych neplýtvala. Mnohem více rozmýšlím, jestli jde věc ještě opravit, abych nemusela kupovat novou, nebo jestli je možné ji získat z druhé ruky a dát jí nový život.

Moje cesta k minimalismu: Úklid šatníku a bytu

Pořádek v papírech

Další oblastí, kterou moc často na očích nemáme a možná ji ani nechceme řešit, jsou papíry. Víte přesně, kde máte smlouvu k hypotéce, půjčkám, papíry k pojištění domácnosti, životku, k pojištění úrazu, zdravotní dokumentaci všech členů rodiny, pracovní smlouvy, papíry k živnosťáku, závěť, smlouvy s dodavateli energií nebo penzijko?

Tuhle otázku si kladla i naše redaktorka Kristýna Daňková, když čekala miminko. Její hnízdění se trochu zvrtlo, a nakonec vypadalo spíše jako příprava na odchod z tohoto světa.

Po nástupu na mateřskou víc než měsíc před porodem přemýšlela: „Najednou nikam nemůžete, ale když se doma rozhlédnete, zjistíte, že máte spousty restů. Proč tedy nevyužít tenhle čas k uspořádání vlastních záležitostí?“ Pustila se do administrativního úklidu, vše si dala do pořádku a do porodnice jela s klidem, že kdyby se jí něco stalo, usnadnila tím manželovi život.

Tenhle úklid jsme udělali taky, a i když nemáme vše uspořádané a popsané tak přepečlivě jako Kristýna, musím říct, že je to super pocit. Třeba všechny papíry k bydlení máme v jedné krabici a jakmile přijde vyúčtování energií nebo je potřeba řešit pojištění, potřebné papíry najdeme do minuty.

Velký význam má pořádek v papírech i pro starší lidi, kteří si budou kompletovat podklady pro podání žádosti o důchod. Hledat vojenskou knížku nebo přemýšlet, kde jste pracovali před dvaceti lety a jestli jste si schovali pracovní smlouvu, nechce asi nikdo.

Pojďme si přiznat, je to opruz. Úklid administrativy je extrémně otravná práce a asi nikomu se do ní nechce. Ale jakmile je hotovo, ten klid na duši za to stojí.

Více k tématu