Petr Vaněček o výrobě Remosky: Díky genialitě vynálezců se princip fungování používá dodnes

Vzít ověřený koncept oblíbené pečící mísy, která byla vymyšlena v 50. letech, přenést ho v moderním hávu do kuchyně 21. století. I tak by se dala popsat cesta Remosky v posledním desetiletí, která si dokázala udržet popularitu i po změně režimu. Dnes se vyrábí v moderním a částečně automatizovaném závodě v Kopřivnici a každý rok se jí prodá bezmála 100 tisíc kusů. „V nově postaveném závodě dokážeme vyrobit přibližně 4 miliony výlisků za rok, což teoreticky znamená možnost vyrobit až jeden milion pečících mís,“ říká v rozhovoru pro Magazín Antilopa výkonný ředitel Remosky Petr Vaněček. A popisuje, jak se výroba rozšířila i na další nádobí, nebo jak Remoska zřídila kulinářské studio, ve kterém se pořádají kurzy vaření pro veřejnost.

Foto: Se souhlasem P. Vaněčka
Ředitel Remosky Petr Vaněček.

Pane řediteli, jak se liší Remoska vyráběná v Československu a dnes? Co zůstalo stejné a co se změnilo? Změnil se nějak princip fungování Remosky?

Remoska a princip jejího fungování se za celých 67 let principiálně nezměnil. Stále se teplo potřebné pro chutné upečení potraviny distribuuje z pečicího víka kontaktem s pečicí mísou do celého prostoru, ve kterém jsou umístěny připravované pokrmy.

Co se změnilo jsou materiály, design, kvalita povrchových úprav a v neposlední řadě také to, že u vyšších modelových řad, se už místo mísy dodává nádoba, která se dá standardně používat i na sporácích, a to včetně indukčních.

Co naopak zůstává stále stejné a svědčí o genialitě prvotního návrhu, je příkon pečících mís Remoska, který se pohybuje dle typu od 400 do 600 wattů, což je naprosto unikátní. Když srovnáte trouby, tak ty se pohybují s příkonem kolem 3000 až 3500 wattů a různé multicookery, případně varné konvice hravě přesahují se svými příkony 1500 wattů. Toto samotné dělá z pečící mísy Remoska jeden z nejekonomičtěji fungujících produktů a především v současné době energetické krize tuto úspornost zákazníci mimořádně oceňují.

Remosku známe z kuchyně našich rodičů nebo prarodičů, někteří ji používají dodnes. Daří se vám oslovovat i mladší generace a případně jak?

Posledních cirka 6 let se snažíme dostat pečící mísu Remoska a samotnou značku Remoska do povědomí i mladší generace. Daří se nám to především systematickou prací a komunikací na sociálních sítích. Za tuto dobu se nám podařilo snížit průměrnou věkovou skupinu našich zákazníků o více jak 15 let. Naši zákazníci jsou široce rozkročená skupina od 25 let do 65+ a z přibližně 65 % jsou to ženy.

Remosku se podařilo vzkřísit

Jak velkou roli u Remosky hraje nostalgie a jak s ní pracujete?

Remoska patří k jedné z mála značek, která se udržela na trhu populární i po změně režimu v roce 1989. Původních vlastníků, kterým se značku podařilo po revoluci vzkřísit, bylo 6 fyzických osob vedených pod společností Remon.

Aktuální vlastníci, kteří Remosku koupili v roce 2013, se snaží udržet odkaz, dnes už více jak 67 let budované značky, i nadále při životě a investovat do značky jak marketingově, tak výrobně.

Že se nám toto přání vlastníků daří naplňovat, svědčí i setrvalý růst tržeb a také neustálý růst portfolia produktů, které pod značkou Remoska můžete najít. Se samotnou nostalgií pracujeme pouze okrajově a spíše se snažíme synonymum produktu pečící mísy z Remosky udělat značku, která vám vybaví kuchyň kvalitními spotřebiči a nádobím. Samozřejmě zatím je u nás pořád na prvním místě pečící mísa, která značku proslavila, ale postupně se značka stává synonymem také pro kvalitní pánve a hrnce, případně další elektrospotřebiče.

Výrobní linka, kde vznikají nové Remosky.Foto: Magazín Antilopa

Po roce 1989 nebylo o Remosce prakticky slyšet, do povědomí se vrací až v poslední době. Jak se vám to podařilo?

Ze zmíněné společnosti Remon, která značku po revoluci oživila, byla v roce 1993 vyčleněna společnost Remoska, kterou vlastnili pánové Blažek a Uličník. Společnost Remoska od roku 1994 fungovala v prostorech ve Frenštátu pod Radhoštěm až do roku 2022. Od roku 2013 společnost pod novými vlastníky začala výrazně investovat do obchodu a marketingu a následně také do nových produktů, díky čemuž společnosti razantně začaly růst obraty a tím také potřeba výrobních a skladovacích prostor, kterým stávající areál přestával dostačovat.

Aktivity společnosti se zaměřily především na rozšíření produktového portfolia, zvýšení užitných vlastností produktů a tím pádem také možnost umístit výrobky do více distribučních kanálů, které do této doby společnost nevyužívala. Marketingová podpora značky byla z naší strany intenzivní především online, ale ověřili jsme si i ekonomické fungování televizních kampaní, které nám umožnily razantně navýšit prodeje a ověřit si tak, že Remoska stále má zákazníkům co nabídnout.

Jednoduchý produkt snižuje riziko závad

Jak se dnes Remoska vyrábí?

Pečící mísa se vyrábí z několika výlisků z hliníkových a nerezových plechů. Některé z těchto výlisků jsou následně opatřeny povrchovými úpravami nepřilnavými vrstvami z teflonu. Tyto díly jsou smontovány a osazeny elektrickými komponenty typu pečící spirály, kabelů, vypínačů a žáruodolných plastových dílů.

Veškeré lisované díly včetně povrchových úprav jsou aktuálně vyráběny v nově postaveném moderním automatizovaném a robotizovaném výrobním závodě, který Remoska postavila v průmyslové zóně v Kopřivnici v roce 2023. Plastové díly a elektro komponenty vyrábíme v našich formách u dodavatelů v Česku.

Kolik kusů dokážete vyrobit?

V nově postaveném závodě dokážeme vyrobit přibližně 4 miliony výlisků za rok, což teoreticky znamená možnost vyrobit až jeden milion pečících mís. Vzhledem k tomu, že aktuálně prodáváme mezi 90 až 100 tisíci kusy ročně, tak kapacitu linek vytěžujeme výrobou lisovaného nádobí, ať už hliníkového s nepřilnavou povrchovou úpravou, případně nerezového.

Můj děda používá Remosku, kterou si koupil před 40 lety. Stále platí, že Remosku si kupujete na celý život?

Remoska se stále snaží zachovat produkt jednoduchý, a tudíž také minimalizovat riziko potenciálních závad. Čím jednodušší produkt, tím nižší riziko poruch. Samozřejmě se snažíme také eliminovat rizika lidského faktoru a to maximální automatizací a robotizací. Dlouhodobě si držíme průměr reklamovaných kusů do jednoho procenta z prodaných ks a naší snahou je v novém závodě nastavit procesy tak, aby čísla byla ještě nižší.

Dalšími kroky, které by měly vést ke zvyšování kvality a životnosti, je nově budované výzkumné a vývojové centrum, které bychom měli otevírat v prostorách našeho závodu v Kopřivnici v roce 2025. Toto centrum by se mělo podílet na vývoji nových produktů a konstrukčních úpravách stávajících produktů s cílem eliminovat či minimalizovat reklamace našich produktů.

Petr Vaněček, ředitel Remosky.Foto: Se souhlasem P. Vaněčka

Kromě tradiční pečící mísy jste začali vyrábět i pánve a další kuchyňské výrobky. Co vás k tomu vedlo?

Jak již jsem zmiňoval, nově postavený moderní automatizovaný závod, který jsme postavili v Kopřivnici, má kapacitu mnohonásobně převyšující aktuální poptávku po pečících mísách.

Díky unikátní technologii jsme schopni stejnou linku efektivně využívat také k výrobě hliníkových či nerezových hrnců a pánví, případně polotovarů na další elektrospotřebiče, které nám umožní linku postupně vytěžovat na plnou kapacitu.

Před časem jste po bezmála 30 letech přesunuli výrobu z Frenštátu pod Radhoštěm do nového závodu v Kopřivnici. Co je cílem a proč?

Důvodem pro stěhování byla již nedostatečná kapacita původního výrobního závodu ve Frenštátu pod Radhoštěm. Rozdíl ve výrobě spočívá ve změně z ručního způsobu výroby každého jednotlivého lisovaného polotovaru po operacích na plně automatizovanou výrobu polotovarů. Polotovar, tedy výlisek, je vyráběn na všech operacích automatizovaně a mezi jednotlivými operacemi je transportován na pásových dopravnících.

Samotná finální montáž Remosek již probíhá ručně na 14 pracovištích, kde se z automatizovaně vyráběných polotovarů montuje samotná pečící mísa. Máme k tomu i video, které to dobře ukazuje.

Vyrobené mísy připravené ke kompletaci.Foto: Magazín Antilopa

Kurzy vaření s vyhlášenými kuchaři

Součástí vašeho nového závodu je také kulinářské studio, ve kterém pořádáte kurzy vaření a pečení s Remoskou. Jak to vypadá a co učíte? A je to dostupné i pro veřejnost?

Kulinářské studio je umístěno v novém výrobním závodě a budovali jsme ho z několika důvodů. Pořádání kurzů vaření je jen jedním z nich. Cílem je nabídnout lidem možnost u nás trávit příjemné chvíle v kruhu kvalifikovaných lektorů, kteří se rekrutují z řad renomovaných šéfkuchařů z okolních vyhlášených restaurací, případně z řad finalistů populárních soutěží MasterChef známých z televize.

Tito kvalifikovaní lektoři jsou zárukou, že si kurz u nás nejen užijete, ale také se něco naučíte a obohatíte tak poté doma svůj jídelníček o jídla, které jste si před absolvováním našich kurzů netroufali připravit.

Kurzů organizujeme relativně velké množství, pro inspiraci zmíním například kurzy pečení makronek, kurzy pečení dortů, pečení chleba, přípravy steaků, případně příprava sushi a další. Kurzy jsou vypisovány několikrát týdně na našich stránkách a jsou přístupné pro širokou veřejnost.

Další náplní našeho kulinářského centra je také školení prodejního personálu, který prodává produkty Remoska na prodejnách a v neposlední řadě kulinářské centrum slouží k testování nových produktů, o které brzy plánuje rozšiřovat naše produktové portfolio.

Na první pohled vypadá Remoska trochu robustně. Dokáže se v ní naučit vařit i ten, kdo s tím nemá moc zkušeností?

Remoska již více jak 67 let ctí a snaží se respektovat slogan „jednoduše geniální – geniálně jednoduchá“. Tento slogan jednoznačně vystihuje to, jak je pečící mísa Remoska konstruovaná, ale také zároveň jak jednoduché je fungování s ní.

Chcete si upéct šťavnaté maso s přílohou? Vložte ingredience do Remosky a zmáčkněte tlačítko. Nic více nemusíte dělat a do hodiny se výborně najíte, a to navíc velmi ekonomicky. Spotřeba Remosky je více jak třikrát nižší než u trouby či srovnatelných spotřebičů. Takto to funguje nejen s masem, ale i korpusy na dorty, buchtami, zapečenými bramborami, kváskovým chlebem a mnoha dalšími recepty ověřenými po celém světě více jak 5 miliony zákazníků.

Děkuji moc za rozhovor.

Foto: Magazín Antilopa (výroba), osobní foto se souhlasem Petra Vaněčka

Více k tématu