Malé značky a tvůrci jsou křehcí. Jak je podpořit, aby nezanikli

Když vidím, že moje malé oblíbené značky končí, je mi smutno. Podnikání vyžaduje mnoho různých dovedností a je náročné na zdroje. Malý tvůrce jich má omezené množství, proto je křehký, když se děje život. Pokud vám některý tvůrce přirostl k srdci, podpořte ho, a nemusí to být jen penězi.

Foto: Adriana Fialová/Papír Fest

S naším malým papírnictvím a kreslicím workshopem rádi objíždíme festivaly. Už tuto sobotu se chystáme na největší papírový festival v republice plný malých tvůrců. Dokončuju přípravy, začínám se těšit a ve všem tom shonu mi myšlenky utíkají k zákazníkům.

Kdo tentokrát dorazí? Potkáme nějaké známé tváře? Naši zákazníci jsou na nás často milí a nejraději mám, když se vidíme opakovaně, už znají nás a my je. Hřeje mě, když se s námi loučí se slovy „tak zase příště!“. Zároveň ve mně tato slova vzbuzují mírnou úzkost a mnoho otázek. Budeme tu zase příště? Zvládne naše značka další půl rok, rok provozu? A budeme mít energii a prostor zase vyrazit na trhy? Rozhodně věřím, že ano. Jsem přesvědčená, že budeme prosperovat a přinášet lidem radost našimi výrobky ještě dlouhé roky. Jinak bych to nedělala.

Ale když vidím, jak moje malé oblíbené značky z různých důvodů končí, a zároveň žiju v každodenním provozu malého podnikání, jako samozřejmost už to nevnímám. Naopak vidím, jak jsou malí podnikatelé křehcí.

Superschopnosti nutné

Podnikání je soubor mnoha dovedností, které musí ovládat jeden člověk v případě těch nejmenších podnikání, nebo tým několika málo lidí v případě těch větších. A musí to dělat souběžně, nejde přestat prodávat na půl roku zboží, protože si zrovna šperkuji e-shop, nastavuji si systém účetnictví nebo si studuji novou legislativu. To přináší tlak na neustálé vzdělávání se, učení se novinek a rozvoj stávajících dovedností. Což je výzva, a taky radost a zábava.

Každý jsme nadaný na něco jiného, ale na to příliš nehrajeme, protože je potřeba dělat všechno. Dokud je podnikání maličké, je potřeba šetřit každou korunu a ideálně si co nejvíc práce udělat sami. Ve velké korporaci je na každou činnost tým zaměstnanců, v malinkém podnikání je to časové okno v kalendáři jednoho člověka.

A když něco hoří, podnikatel pracuje pravděpodobně i nemocný nebo z dovolené. Snaží se skloubit osobní život se svým podnikáním, i když se mu děje život a nutně potřebuje být někde jinde. Zajistit, aby podnikání běželo i bez nás a vzít si dovolenou, je hlavně v začátcích oříšek.

V mých očích jsou malí podnikatelé tvorové s nadlidskými schopnostmi, kteří musí balancovat mnoho dovedností, být houževnatí, samostatní, pracovití, disciplinovaní. Zachovávat si optimismus a víru v lepší zítřky, když se zrovna nedaří, plánovat jak supermanažeři a dělat všechno co nejvíce v pravou chvíli.

Podnikání, které stojí na jednom člověku, stojí ve skutečnosti na rozpočtu jedné rodiny, nemá pravděpodobně masivní rezervy a funguje hlavně na cenných komoditách – času, houževnatosti a odhodlání jeho zakladatelky nebo zakladatele. Každá chyba stojí peníze, energii a čas, a jakmile jedno z uvedených dojde, může skončit celý projekt.

Malé tvůrce potěší nákup i milá slova.Foto: Kryštof Susa/La Papera fest

Milá slova nebo srdíčko

Přestože jsem také malý tvůrce, uvědomuju si, že sama mám rezervy a své milované výrobce bych rozhodně mohla a měla podporovat víc. Moc si neumím představit, že bych ranní kafíčko pila z jiného hrnku než z mého roztomilého puntíkatého miláčka od mojí oblíbené keramičky. Nebo znova nosila nekvalitní oblečení, které škrábe a mění tvar po vyprání, místo triček mé milované oděvní značky. Jejich výrobky mi dělají radost a dávají mi pocit pohodlí a domova doslova každý den.

Proto mám prosbu, neberme malé tvůrce jako samozřejmost. Jestli je vám sympatický příběh a tvorba některého výrobce, máte moc rádi jeho produkty a přinášejí vám radost a užitek v každodenním životě, dejte mu vědět. Podpořte ho, jak můžete.

Samozřejmě každý nákup je velká podpora, ale nemusí jít jen o peníze. Obrovskou roli v maratonu podnikání hraje i motivace, energie a síla pokračovat dál. A zpráva, e-mail, komentář nebo srdíčko na sociálních sítích od spokojené zákaznice dokáže být zásadní odměnou a nabíječkou energie, ze které může malý tvůrce čerpat ještě dlouho. A zlepší mu zrovna ty dny, kdy se nedaří, a má chuť se svým podnikáním seknout.

Foto: Adriana Fialová/Papír Fest (hlavní), Kryštof Susa/La Papera fest (uvnitř)

Více k tématu