Jak si dubajská čokoláda podmanila svět: Chuťový experiment, influenceři a napodobeniny

Dubajská čokoláda poutá pozornost nejen na sociálních sítích, vedou se spory o její název a fascinuje svou chutí i cenou. Kde se vůbec tato virální chuťovka vzala? Vraťme se do roku 2021, kdy měla Sarah Hamouda těhotenské chutě a nic ji nedokázalo nadchnout.

Foto: Adobe Stock
Dubajská čokoláda: Názory na chuť se liší.

Na první pohled je to normální a trochu tlustá čokoláda, uvnitř se ale ukrývá výrazný zelený krém s pistáciemi. Je netypicky drahá, její cena začíná na několikanásobku běžné plněné čokolády, a byla hitem Vánoc v roce 2024. Kdekdo se jí navíc snaží napodobit a přichází s vlastními variacemi. Dubajská čokoláda je světovým trendem posledních měsíců, a pokud jste o ní zatím vůbec neslyšeli, museli jste být dlouho mimo dosah médií a sociálních sítí.

Kde se ale vůbec dubajská čokoláda vzala a kdo ji vymyslel? Jak se původně jmenovala? A jakou roli v jejím věhlasu hráli influenceři? Na rozdíl od jiných pochoutek není dubajská čokoláda zahalena žádným velkým tajemstvím a příběh jejího vzniku je nedílnou součástí celého fenoménu.

Těhotenská chuť na dezert

Tuto čokoládu vymyslela v roce 2021 Sarah Hamouda, podnikatelka britsko-egyptského původu, která žije v Dubaji. Byla těhotná, čekala své druhé dítě, a měla ohromnou chuť na čokoládu, která by chutí připomínala blízkovýchodní dezert kanafeh, který si pamatovala ze svého dětství. A protože nic takového nemohla sehnat, rozhodla se, že si ho vyrobí sama.

Rovnou se doma vrhla do výroby, aniž by měla s čokolády jakékoliv předchozí zkušenosti. Kombinace jejího výtvoru je netypická a zahrnuje mléčnou čokoládu, pistáciový krém, sezamovou tahini pastu a nudličky těsta kadaif (z nich se vyrábí třeba v Česku známější dezert baklava). Povrch čokolády zdobí žluté a zelené cákance.

V té době Sarah vůbec nenapadlo, že se její výrobek celosvětově uchytí pod názvem dubajská čokoláda. Tehdy si jen společně s manželem Yezenem založili e-shop FIX Dessert Chocolatier (FIX je zkratka pro Freaking Incredible eXperience) a začali čokoládu prodávat pod svérázným názvem Can’t Get Knafeh of It. A ze začátku to byl propadák.

Dnes jsou manželé tak trochu celebritami, dávají rozhovory pro velká celosvětová média. Tehdy ale prodávali nanejvýš jednu tabulku čokolády týdně, vzpomínají například pro deník The New York Times. Mnohokrát to chtěli vzdát a svůj obchod zavřít.

Na konci roku 2023 ale přišel nečekaný zlom. Ozvala se jim lokální influencerka Maria Vehera a chtěla poslat pár tabulek s tím, že o tom natočí video na TikTok. Manželé z toho úplně nadšení nebyli, chvíli váhali, ale nakonec souhlasili. Z videa, ve kterém se influencerka cpe čokoládou s nápadným zeleným krémem, se stal okamžitý virální hit a dodnes nasbíralo přes 80 milionů zhlédnutí. Spustila se lavina objednávek, a když jich v krátké době dorazilo 30 tisíc, e-shop manželů zkolaboval. A to byly jen objednávky ze Spojených arabských emirátů a okolních zemí.

Dubajská čokoláda je snadno rozpoznatelná.Foto: Adobe Stock

Šíření do celého světa

V následujícím roce se trend dubajské čokolády rozšířil do celého světa a lidé se o novinku začali zajímat. Své vlastní variace začalo představovat stále více výrobců, dokonce i švýcarský gigant Lindt uvedl vlastní limitovanou edici, která se okamžitě rozprodala. Dnes ji vyrábí i řada českých čokoládoven a dubajskou čokoládu v nejrůznějších podobách si lze koupit také v běžných supermarketech.

Téměř davové šílenství po této čokoládě se rozjelo v některých zemích před loňskými Vánocemi. Například na mnoha vánočních trzích v Německu šlo o i přes vysokou cenu o nejprodávanější zboží a doslova mizelo ze stánkařských pultů. Lidé chtěli dubajskou čokoládu ochutnat a často ji kupovali i jako atraktivní vánoční dárek s nádechem dalekého Východu. Velký zájem se nevyhnul ani Česku.

Citlivá otázka názvu

Fenomén se rychle šíří, do výroby i prodeje se pouští stále více firem i jedinců a nabídka začíná být docela nepřehledná. Co je ještě opravdu dubajská čokoláda, a kde už začíná jen opravdu volná inspirace, která s ní nemá mnoho společného? A jak se v tom mají zákazníci orientovat?

Jde o citlivou otázku, zvláště v zemích Evropské unie, která má velmi přísná pravidla týkající se běžných spotřebitelů, zvláště pokud jde třeba o regionální značení. Například šampaňské víno označené Champagne musí opravdu pocházet z konkrétní francouzské oblasti, stejně tak jsou chráněné třeba Olomoucké tvarůžky či Žatecký chmel. V tomto ohledu už dokonce v Německu běží několik soudních sporů, které řeší, jestli se jako dubajská čokoláda může označovat i ta, která nebyla vyrobena v Dubaji.

Jestli se něco podobného bude řešit v Česku, zatím nelze předvídat, není to ale vyloučeno. Nepochybně bude záležet na tom, jak dlouho trend potrvá a jestli budou mít lidé o dubajskou čokoládu zájem dlouhodobě. Pokud se ukáže, že nejde o krátkodobé pobláznění ze sociálních sítí a poptávka po netradiční poroste, začne jít o velké peníze a to s sebou může přinést další soudní spory. Zatím se u nás dá tento produkt pod názvem dubajská čokoláda běžně sehnat a nikdo to moc neřeší.

Chuť dubajské čokolády

Chuť dubajské čokolády rozděluje a každý ji vnímá jinak. Nejčastěji ji lidé popisují jako křupavá, oříšková, bohatá, lahodná, dekadentní nebo máslově sladká.

Někteří si chuť velmi vychvalují, další ji vnímají spíše jako průměrnou. Mnozí se pozastavují nad tím, zda je chuť natolik výjimečná, aby to ospravedlnilo vysokou cenu, a srovnávají ji s chutí běžných levných čokolád. Právě cena bývá v mnoha případech i důvodem k tomu, že lidé dubajskou čokoládu ze zvědavosti ochutnají, ale neplánuji si ji kupovat pravidelně.

Bude jistě zajímavé sledovat, jak se trend vyvine a jak na tom bude dubajská čokoláda za rok či za dva. Výroba dnes běží naplno, a zvláště čokoládový průmysl v Dubaji velmi rychle roste. Většina exportu nyní míří do Asie a Evropy, ale tamní výrobci už nyní plánují pronikat i na další méně známé trhy. Inovují kvůli tomu dokonce své výrobní linky, aby čokoládu dostali ke svým zákazníkům rychle a v co nejlepším stavu.

Dokážou si ale udržet i nadšení Evropanů, nebo brzy podlehnou jiným zajímavým či exotickým chutím?

Zdroje: The New York Times, CNN, Deutsche Welle

Foto: Adobe Stock

Více k tématu